Lead Today

Scaling Up Methode

Zo bereik je versnelde bedrijfsgroei volgens Verne Harnish's boek 'Scaling Up'. De scaling up methodiek is een gestructureerde groeimethode ontwikkeld door Verne Harnish. Deze methode richt zich op vier kerngebieden en biedt tools en disciplines om organisaties te helpen duurzame groei en gesynchroniseerde uitvoering te bereiken.
 

Over scaling up 

Scaling up gaat over de groei van bedrijven die de startup fase voorbij zijn en klaar zijn om verder te groeien. Startups kunnen zich ontwikkelen tot scale-ups, die zich onderscheiden door een stabiele strategie, aanzienlijke inkomsten en het aantrekken van investeerders. Volgens onderzoek van het Erasmus Centre of Entrepeneurship stagneert het aantal startups dat verder groeit de laatste jaren. De scale-up fase is voor veel bedrijven dus lastig, omdat de organisatie en processen complexer worden.


Mensen in snelgroeiende bedrijven 

Mensen maken een organisatie. Het is dus van belang om de juiste mensen te vinden én te behouden. Dit houdt in dat er binnen een organisatie aandacht moet zijn voor recruitment marketing, zodat de juiste mensen worden aangetrokken die bij de bedrijfscultuur passen. Ook is het belangrijk om regelmatig te evalueren of iedere afdeling genoeg capaciteit heeft om de benodigde taken uit te voeren en dingen goed te doen.


Het kan bij kleine bedrijven een uitdaging zijn om het juiste talent aan te trekken. Dit komt onder andere doordat directeuren geneigd zijn mensen aan te nemen die op hen lijken en dit vaak prioriteren boven vaardigheden. Dit kan op een gegeven moment funest zijn voor de groei van zo'n organisatie. Ook kunnen directeuren in de weg staan van bedrijfsgroei omdat ze zelf geen afstand kunnen doen van taken en onvoldoende delegeren, terwijl dit vaak wel nodig is in een groeiend bedrijf dat succesvol de scaling-up fase wil doorlopen. Externe factoren kunnen natuurlijk ook meespelen, zoals een krapte op de arbeidsmarkt.


Het is essentieel om samen met het team te werken aan de beoogde strategie en processen schaalbaar te maken om de organisatie te laten groeien.


Strategie

Het definiëren van een sterke, realistische en onderscheidende strategie klinkt als een logische voorwaarde voor een goed lopend bedrijf, maar het blijkt voor veel organisaties moeilijk om in de praktijk te brengen. Het is belangrijk je af te vragen of de strategie eenvoudig is uit te leggen. Kun je de strategie in één kernachtige zin samenvatten?
Een belangrijk hulpmiddel binnen de Scaling Up-methodologie is het 'one page strategic plan'. Dit plan helpt bij het afstemmen van activiteiten, het verduidelijken van verantwoordelijkheden en het focussen van inspanningen binnen de organisatie. Het bestaat uit zeven kolommen die fundamentele vragen met betrekking tot strategische planning behandelen, zoals kernwaarden, missie en jaarlijkse prioriteiten. Andere aandachtspunten zijn:

 

  • Het hebben van minimaal drie merkbeloftes en een garantie bieden voor deze beloftes.
  • Bedenken welke associaties jouw merk zou moeten oproepen. Welke woorden horen bij jouw organisatie?
  • Wat zijn de Unique Selling Points (USPs) van jouw organisatie?

 

Uitvoering (rockefeller habits)

Aan de hand van de rockefeller habits legt Harnish uit hoe je de uitgedachte strategie tot leven brengt.Dit helpt bedrijven bij het bereiken van gedisciplineerde uitvoering, de Scaling Up methode is essentieel.  Deze tips gaan vooral over regelmaat, efficiëntie, communicatie en het uitdragen van de kernwaarden van de organisatie in alle bedrijfsactiviteiten.
 

Rockefeller habits

  • Het managementteam functioneert naar behoren. De beslissers worden niet beïnvloed door vriendschappen met elkaar (in een groeibedrijf), of politieke kwesties (in grote organisaties).
  • Iedereen werkt toe naar één 3 maandelijkse topprioriteit.
  • Er wordt met vaste regelmaat overlegd.
  • Iedere taak en ieder proces kent één duidelijke hoofdverantwoordelijke.
  • Er wordt doorlopend feedback van stafmedewerkers opgevraagd en besproken door het management.
  • Ook is er wekelijks contact met klanten om feedback en informatie over de markt en concurrenten te ontvangen.
  • De kernwaarden en missie leven binnen de organisatie; iedereen weet de “why” van het bedrijf.
  • De werknemers zijn op de hoogte van de bedrijfsstrategie; ze hebben hun elevator pitch klaarstaan en weten wat de missie en visie van het bedrijf zijn.
  • Werknemers weten op basis van kwantitatieve gegevens of ze een goede of slechte dag of week hebben gehad; er worden prioriteiten en KPI's opgesteld.
  • Plannen en prestaties van het bedrijf zijn zichtbaar voor alle medewerkers.
  • Het is dus essentieel voor een bedrijf om een bepaalde routine te hebben en zo min mogelijk bedrijfsactiviteiten ad hoc uit te voeren. Dit sluit ook aan op één van de drie grootste groeiobstakels die in het boek genoemd worden, namelijk: schaalbaarheid van infrastructuur. Dit obstakel heeft betrekking op het opschalen van alle processen, dit gaat namelijk makkelijker als processen met regelmaat worden uitgevoerd en zijn vastgelegd.

 

Cash 

Om te kunnen groeien en bovenstaande aspecten goed te kunnen uitvoeren, moet je organisatie genoeg cash beschikbaar hebben. Voldoende cashflow is essentieel voor het bevorderen van gezonde groei. Daarbij gaat het niet zozeer om de omzet of winst van het bedrijf, maar het uiteindelijke bedrag dat direct beschikbaar is in je “kas”. De CFO van het bedrijf moet dus inzicht hebben in de cashflow van het bedrijf.


Groeiobstakels

Naast de bovengenoemde aspecten, worden ook 3 groeiobstakels geïdentificeerd die de weg naar scaling up dreigen te versperren:

  1. Gebrek aan schaalbaarheid van infrastructuur: Het niet kunnen opschalen van de huidige processen omdat de technologie, software, capaciteit en skills van werknemers hier niet tegen opgewassen zijn. Niet de juiste software gebruiken, niet genoeg talent in huis halen dat een groeiend aantal klanten kan aantrekken en van dienst zijn, weerhoudt een bedrijf van groeien.
  2. Marketing: Geen inzicht hebben in de markt, niet beschikken over effectieve marketing en gebrek hebben aan data en meetbaarheid. Scale-ups doen er vaak goed aan om hun interne marketing te optimaliseren: zijn de marketingresultaten meetbaar? Is de marketingfunnel voorspelbaar? Door een datagedreven marketingaanpak te gebruiken kan je een effectieve en toekomstbestendige marketingafdeling creëren.
  3. Leadership: Gebrek aan goede leiders die bedreven zijn in voorspelling, delegatie en herhaling. In zijn boek maakt Verne duidelijk dat een organisatie één stap tegelijk moet nemen en niet afgeleid moet raken door te veel verschillende zaken. Kijk binnen jouw organisatie dus waar nu de meeste prioriteit ligt. Is er nu gebrek aan cash? Begin dan bij dit probleem, en de rest volgt. Loopt het bedrijf vast omdat de huidige processen niet geschikt zijn om op te schalen? Ga hier dan eerst mee aan de slag.


Starten met scaling up?

Benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om op te schalen? Neem dan contact op met één van onze experts voor meer informatie, of vraag een vrijblijvend consult aan.
 

Starten met scaling up?

Benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen helpen om op te schalen? Neem dan contact op met één van onze experts voor meer informatie, of vraag een vrijblijvend consult aan.

Arrow