Lead Today
  • Strategie
  • 17 okt. 2024

Van inzicht naar impact met een scherpe focus op je doelgroep

Van inzicht naar impact met een scherpe focus op je doelgroep

Inhaken op relevante momenten is krachtig, maar hoe zorg je dat jouw boodschap ook écht aankomt bij de juiste mensen?

 

De sleutel is om je doelgroep tot in detail te kennen. Bij Lead Today helpen we organisaties, zowel B2B als non-profit, met een proces om de doelgroep volledig in kaart te brengen.

We pakken dit aan door middel van een gestructureerde workshopaanpak. Tijdens deze sessies werken we samen met het projectteam van de organisatie om samen de doelgroep beter te leren kennen en gerichte verhaallijnen uit te werken.

Ons proces bestaat uit drie stappen:

 

Stap 1: Persona's definiëren

In de eerste workshop starten we met het definiëren van persona’s: semi-fictieve omschrijvingen van de donateur of klant. Deze persona's worden gebaseerd op gedrag, motivaties, doelen en demografische gegevens. Door diep in te zoomen op wie deze mensen zijn, wat hen drijft en wat hun uitdagingen zijn, brengen we de doelgroep helder in kaart. Dit zorgt ervoor dat je communicatie specifiek en effectief wordt.

Persona’s maken je doelgroep tastbaar en helpen je bij het ontwikkelen van content en campagnes die écht aansluiten bij hun behoeften en verwachtingen.

 

Stap 2: De donor journey of klantreis uitwerken

In de tweede workshop richten we ons op het uitstippelen van de donor journey of klantreis. Hierbij analyseren we elk touchpoint dat de doelgroep doorloopt, van het eerste contactmoment tot aan een langdurige relatie. Door elk stadium van deze reis te begrijpen, kunnen we de communicatie optimaliseren en de juiste boodschap op het juiste moment overbrengen.

Deze fase is essentieel om te weten waar je doelgroep staat in hun besluitvormingsproces en hoe je hen kunt begeleiden naar de volgende stap, zoals een donatie of aankoop.

 

Stap 3: Aanknopingspunten formuleren

In de laatste stap gaan we nog dieper in op de inzichten die we hebben verzameld. We formuleren concrete aanknopingspunten: momenten waarop jouw organisatie de meeste impact kan maken. Dit kan variëren van specifieke content, communicatiekanalen, of campagnes die jouw boodschap versterken. Zo weet je precies hoe je de doelgroep kunt aanspreken en activeren op de meest effectieve manier.

Deze sessies resulteren in een duidelijke strategie en een levend document, waarmee je voortdurend kunt blijven inspelen op nieuwe inzichten en veranderende omstandigheden.

 

Een voorbeeld van onze aanpak

Voor Kansfonds hebben we recent dit proces doorlopen. Samen hebben we hun fondsenwervende en communicatiedoelgroepen herijkt op basis van de laatste inzichten binnen de organisatie. Dankzij deze grondige aanpak kunnen we de marketing, communicatie- en fondsenwervende aanpak verscherpen.

En daar houdt het natuurlijk niet mee op. Het is belangrijk om de uitwerkingen te zien als levende documenten. De resultaten en reacties op campagnes, nieuwsbrieven en andere communicatiemiddelen geven weer nieuwe inzichten om de uitwerkingen steeds scherper te krijgen en je steeds beter in staat bent de juiste doelgroep écht aan te spreken.

 

Wil je ook je doelgroep dieper in kaart brengen en meer impact realiseren met je campagnes? Neem contact met ons op, en laten we samen aan de slag gaan!