Lead Today
  • Online marketing
  • 25 jan. 2024

Terugblik op social media in 2023

Terugblik op social media in 2023

De 5 opvallendste trends van 2023

Naast het vooruitkijken naar alle nieuwe plannen en ambities, is het ook waardevol om een blik achterom te doen naar de vijf meest opvallende trends op Instagram, Facebook, Twitter en TikTok.

 

Het '2023 Social Media Industry Benchmark Report van Rival IQ' analyseerde meer dan 5 miljoen berichten en maar liefst 9 miljard likes, reacties en favorieten op Facebook, Instagram, Twitter en TikTok. Dit onderzoek, gebaseerd op interne analyses en prestaties van concurrenten, biedt inzicht in de huidige stand van zaken op sociale mediaplatforms.

 

Wij zijn in dit onderzoek gedoken en delen met jullie graag de vijf meest opvallende trends op het gebied van Sociale Media van 2023 wat leggen uit wat dat betekent voor jou als bedrijf.

 

1. Minder organische betrokkenheid

Dit jaar zagen merken een daling in organische betrokkenheid. Hoewel de betrokkenheid op Instagram al drie jaar afneemt, blijft deze redelijk stabiel op Facebook en Twitter.

Bewustwording van deze trend is cruciaal; op Instagram zijn wellicht creatievere strategieën nodig, terwijl er op Facebook en Twitter nog steeds kansen zijn voor interactie.

 

2. Afname in de frequentie van het posten

Hoewel de frequentie op Instagram redelijk gelijk bleef, daalde de frequentie met ongeveer 20% op Facebook en Twitter. Voor bedrijven betekent dit dat het noodzakelijk is om de social strategie op Facebook en Twitter opnieuw te evalueren.

Mogelijk is het tijd om de inhoud te optimaliseren, zodat deze nog waardevoller is voor het publiek en daardoor beter presteert, zelfs ook al post je minder frequent. Het aanpassen van de frequentie op basis van trends kan helpen om een effectievere en efficiëntere benadering van sociale media te ontwikkelen en het bereik bij klanten te behouden.

 

3. De vakantie-hashtags domineren

Bijna elke branche behaalde de hoogste betrokkenheidscijfers met berichten die voorzien waren van vakantie-hashtags. Voor met name goede doelen, stichtingen en B2C organisaties is dit een gat waar mooi op in kan worden gespeeld. Zo wordt de betrokkenheid vergroot en zorg je voor een meer relevante connectie met het publiek. 

 

Tegelijkertijd wees het onderzoek ook uit dan winacties en wedstrijden een stuk minder aan slaan bij de doelgroep. Om de aandacht te krijgen van een nieuwe doelgroep zullen organisaties opnieuw na moeten gaan denken over ludieke acties en manieren om de aandacht te trekken en op te vallen in de tijdlijn! 

 

4. Instagram Reels 

Reels hebben in het afgelopen jaar officieel de carrousels overtroffen als het meest boeiende berichttype op Instagram. Is Instagram dus het platform om jouw doelgroep (of potentiële medewerkers) aan te spreken?

Dan is dit zeker het proberen waard. In het afgelopen jaar heeft het platform namelijk aangetoond dat dit een krachtige manier is om op te vallen en de aandacht van het publiek te trekken.

 

5. TikTok staat bovenaan de lijst!

Met een betrokkenheidscijfer van 5,69% was TikTok in 2023 dé koploper voor elke bedrijfstak. Het is duidelijk dat bedrijven en organisaties de TikTok-app tevoorschijn moet halen om de voordelen van deze trend te ontdekken en te benutten.

Het platform heeft bewezen de ideale plek te zijn voor een optimale betrokkenheid. Het is de sleutel tot het bereiken van een breder publiek en het creëren van inhoud die resoneert met de huidige online trends.

 

Benieuwd naar meer informatie over de kanalen en welke socialstrategie aansluit bij de ambities en doelen van jouw organisatie? Neem contact met ons op en we denken graag met je mee!