Lead Today
  • Strategie
  • 13 sep. 2024

In 7 stappen naar een succesvolle online fondsenwervingsstrategie

In 7 stappen naar een succesvolle online fondsenwervingsstrategie

Online fondsenwerving is één van de pijlers waar veel goede doelen mee in de weer zijn, want we begrijpen dat dit een manier is om een potentiële nieuwe doelgroep te vinden én te bereiken, maar als je dan actief bent op social media en mails verstuurd naar (potentiële) donateurs, ben je er dan? Of wat houdt nu online fondsenwerving eigenlijk in? En hoe bouw je een succesvolle online fondsenwerving strategie op en succesvol verder uit?

 

Er zijn diverse routes te bewandelen om tot de juiste strategie te komen. Het artikel van Forbes benoemt een roadmap met 7 kanalen, die je op volgorde kunt uitbouwen om potentiële donateurs te benaderen. Volgens ons is dit een mooie manier om focus te creëren en een strategische basis op te bouwen. Forbes beschrijft de volgende stappen:

 

  • Stap 1: je website
    Je website is waar het allemaal begint. Dit is waar potentiële donateurs komen om jouw goede doel beter te leren kennen. Het is je visitekaartje, dus het is belangrijk dat het er mooi uitziet en dat mensen makkelijk informatie kunnen vinden waar ze naar opzoek zijn. Ook is het een platform waar mensen kunnen doneren en zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief, en loont het om dit zo laagdrempelig mogelijk te maken. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen voor een mobiele versie van je website die goed functioneert. We zien dat steeds meer donaties namelijk ook via smartphones worden gedaan. 

 

  • Stap 2: e-mail
    Wanneer je website op orde is, is het tijd om te focussen op het bepalen van je e-mailmarketingstrategie en het uitbreiden van je e-mail verzendlijst. Dit kan je doen door websitebezoekers te verleiden tot het inschrijven voor de nieuwsbrief of door gated content aan te bieden: content zoals een magazine, informatieboekje of cadeautje, waar mensen hun contactgegevens voor moeten invullen. Je kan verschillende e-mailreeksen verzinnen waarin je (potentiële) donateurs vraagt om een gift, maar zeker ook meer vertelt over jullie activiteiten en successen om betrokkenheid te verhogen. Houd er rekening mee dat je bestaande donateurs ook regelmatig bedankt voor hun bijdrage. Het personaliseren van e-mails kan de betrokkenheid verder vergroten; voorbeelden hiervan zijn het gebruik van de naam van de ontvanger in de aanhef en op maat gemaakte berichten op basis van hun donatiegeschiedenis en interesses. Om dit te bewerkstelligen is het belangrijk dat je segmentatie in je e-maildatabase toepast. 

 

  • Stap 3: SEA
    Vervolgens kan je meer na gaan denken over hoe jouw website goed vindbaar wordt door zoekmachines zoals Google. Wist je dat je als goed doel wel $10.000 dollar aan maandelijks bestedingstegoed kunt krijgen voor Google’s advertentieplatform Google Grants? Om goed te scoren in Google Grants moet je website goede landingspagina’s hebben waar de advertenties naar verwijzen, logisch dus dat het investeren in een kwalitatieve website stap één is. Een effectieve strategie kan zijn om specifieke campagnes te ontwikkelen rondom bepaalde thema’s of evenementen die je organiseert, waardoor je gerichter verkeer naar je website trekt. 

 

  • Stap 4: social media
    Hoewel het hebben van een social media account en het regelmatig organisch posten van berichten erg belangrijk is voor je online zichtbaarheid, is het een minder cruciaal kanaal voor fondsenwerving. In de prakrijk zien we dat organische posts zelden leiden tot giften. Social media advertising daarentegen is wél een effectieve manier van fondsenwerven. Door gerichte advertenties en betaalde campagnes in te zetten kun je specifieke doelgroepen bereiken en hen direct naar je donatiepagina leiden. Het gebruik van aantrekkelijk visuals en pakkende verhalen in je advertenties kan hierbij een groot verschil maken. 

 

  • Stap 5: display ads
    Online display ads staan niet bekend om hun fondsenwervende karakter, maar meer om naamsbekendheid. Wel is het zo dat je display ads (dus online banners) kunt inzetten in combinatie met retargeting. Met retargeting kun je mensen die op jouw website zijn geweest, nogmaals in aanraking brengen met jouw organisatie door ze een banner te laten zien. Op deze manier zijn display ads ondersteunend aan de andere fondsenwervende kanalen. Je kunt ook overwegen om samen te werken met websites en platforms die aansluiten bij jouw doelgroep, zodat je display ads verschijnen op relevante plekken waar potentiële donateurs zich bevinden. 

    Om retargeting effectief en privacy-compliant te maken, is een correct ingerichte cookiebanner essentieel. Deze informeert gebruikers over het cookiegebruik en vraagt om toestemming voor marketingcookies. Daarnaast is server-side tagging aan te raden voor efficiëntere en veiligere gegevensverwerking. Dit biedt betere controle over de gegevensstroom en verhoogt de prestaties van je website. Samen zorgen een cookiebanner en server-side tagging ervoor dat je voldoet aan regelgeving en optimaliseer je de betrouwbaarheid en snelheid van je retargeting campagnes.

 

  • Stap 6: content marketing 
    Het sleutelwoord hier is storytelling. Storytelling is voor iedere organisatie belangrijk, maar als goed doel kan je als geen ander een mooi en meeslepend verhaal vertellen over de impact die jullie maken. Het is dan ook heel zonde als je niet investeert in storytelling en een consistent verhaal vertelt middels verschillende uitingen zoals afbeeldingen, blogs, e-mails & video’s. Daarnaast kun je gebruikmaken van user-generated content, waarbij je donateurs aanmoedigt om hun eigen verhalen en ervaringen te delen. Dit kan de emotionele impact van je content vergroten. 

 

  • Stap 7: conversie-optimalisatie
    Als laatste kun je je richten op het verhogen van de conversieratio’s van je doelgroep. Hier kijk je eigenlijk naar de overgang tussen de verschillende kanalen. Hoeveel mensen die mijn advertentie zien klikken daadwerkelijk op de advertentie? Hoeveel websitebezoekers willen mijn nieuwsbrief ontvangen? Hoeveel ontvangers van mijn nieuwsbrief drukken op de donatieknop? Om het aantal mensen dat converteert te verhogen, dien je hun gedrag te analyseren en per kanaal te kijken waar je kan optimaliseren. Is je website wel gebruikersvriendelijk genoeg? Kan je nieuwsbrief/e-mail wat prikkelender? Dit zijn vragen die je stelt bij conversie-optimalisatie. Daarnaast kunnen ook A/B-testen zeer waardevol zijn. Door verschillende versies van je pagina’s, e-mails en advertenties te testen, kun je ontdekken wat het beste werkt voor jouw doelgroep en op basis daarvan optimalisaties doorvoeren. 
     

We zien dat bij veel goede doelen de meeste donaties nog voortkomen uit straatmarketing, telemarketing of door het versturen van fysieke mail, terwijl online fondsenwerving een bewezen succesvolle strategie is, die ook nog eens beter gemeten kan worden voor optimalisatie. Het integreren van een sterke online fondsenwervingsstrategie kan je bereik vergroten en je impact versterken. Dus wanneer begin jij aan het bouwen aan je online fondsenwerving machine? Staat je website al klaar?

 

Ben je benieuwd hoe wij je hierbij kunnen ondersteunen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We helpen je graag verder.