Lets talk growth hacking

Kubus growth hacking

Growth hacking: dé marketing trend van dit moment. Vaak omschreven als het realiseren van bedrijfsgroei aan de hand van snelle tests en experimenten. Velen van ons zijn wel bekend met de verhalen van Uber en Airbnb en hoe zij binnen korte tijd een enorme groei realiseerden met slimme growth hacks. Growth hacking is echter meer dan alleen experimenteren om de meest efficiënte manier te vinden voor bedrijfsgroei. Het is een manier van denken, een mindset.

De growth hacking mindset

In de growth hacking mindset is falen een optie. Mislukkingen worden zelfs toegejuicht. Iedere mislukking vormt namelijk weer een bron voor nieuwe ideeën, die op de lange termijn kunnen bijdragen aan bedrijfsgroei. Dit betekent niet dat de focus moet liggen op wat een test kan laten mislukken. Growth hacking is sterk gericht op het denken in oplossingen en mogelijkheden. Hoe kunnen processen nog verder geoptimaliseerd worden? Welke nieuwe ideeën kunnen we uitproberen?

Het blijft echter niet alleen bij denken. Door een serie tests uit te voeren, worden verwachtingen direct getoetst aan de werkelijkheid. Werkt de oplossing of het idee niet zoals verwacht? Dan is het tijd om verder te gaan met wat wel werkt. De resultaten kunnen echter ook heel verrassend uitpakken en de weg vrijmaken naar mogelijkheden die je nooit had verwacht. Dat is het mooie van growth hacking; het is een vrij spontane en avontuurlijke aanpak, maar juist die manier van denken maakt het onmogelijke mogelijk. Zelfs voor B2B marketeers en wanneer je geen grote database tot je beschikking hebt.

Aan de slag met growth hacking

Zelf passen wij growth hacking vrijwel dagelijks toe in onze werkzaamheden. Het blijft niet bij een enkele fase van de customer journey of een enkele discipline binnen de organisatie, om growth hacking succesvol toe te passen moet het op elk niveau geïmplementeerd worden. Van het uitvoeren van tests op het gebied van webontwikkeling tot het toepassen van nieuwe sales technieken. Growth hacks hoeven bovendien niet groots opgezet te worden. Het wordt zelfs aangeraden om veel kleine aanpassingen te testen. Hier een aantal growth hacks die wij zelf gebruiken en die eenvoudig toe te passen zijn:

A/B tests

Programma’s als Google Optimize maken A/B testen een fluitje van een cent. Zo kun je eenvoudig aanpassingen in de lay-out, het design of de navigatie van je website testen. Om te kijken of meer mensen doorklikken naar dit blogbericht hebben we bijvoorbeeld een A/B test aangezet op onze homepage. Op deze manier kunnen we snel uitvinden welke formulering aantrekkelijker is voor bezoekers van onze website. Natuurlijk zijn er nog vele andere mogelijkheden die uitgeprobeerd kunnen worden. Dat is de growth hacking mindset; testen, testen, testen.

Google Ads experimenten

Onze advertising specialisten growth hacken dagelijks hun weg door Google Ads heen. Het is namelijk mogelijk om een experiment op te zetten in Adwords. Hierbij maak je een conceptversie van de oorspronkelijke advertentie aan, waarna Adwords de twee advertenties 50-50 met elkaar afwisselt. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld verschillende biedingsstrategieën te testen. Zo vroegen wij ons af of het instellen van een doel-CPA (kosten per acquisitie) meer conversies op zou leveren voor een specifieke campagne. Met een aantal snelle kliks was het experiment opgezet en ontdekten we dat er inderdaad meer conversies gerealiseerd konden worden voor de campagne met een doel-CPA. Een kleine test, met een veelbelovend resultaat.

Account based marketing

In het vorige blogbericht besprak ik al manieren om een succesvolle account based marketing aanpak op te zetten. Growth hacking is hier een belangrijk onderdeel van. Waar veel marketingstrategieën gericht zijn op het bereiken van zoveel mogelijk mensen, richt account based marketing zich juist op een select aantal prospects. Dit is niet zonder reden.

Met deze aanpak selecteer je een aantal mooie bedrijven die je graag als klant wil hebben. Vervolgens bedenk je manieren om deze prospects te bereiken. Dit is waar growth hacking in beeld komt. Door verschillende out-of-the-box tactieken te gebruiken om bij prospects binnen te komen, ontdek je wat wel en wat niet werkt. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van handgeschreven brieven, het sturen van gepersonaliseerde video’s, het organiseren van een gesponsord evenement of biedt je bij een prospect aan als taxichauffeur voor een dag. Doordat er bij deze aanpak slechts een klein aantal prospects wordt geselecteerd, is het mogelijk om snel te experimenteren en gaat er geen (groot) deel van de doelgroep verloren wanneer iets niet werkt.

Conclusie

Kortom, growth hacking kan op alle niveaus van de organisatie worden toegepast en is meer dan alleen experimenteren. Door een growth hacking mindset toe te passen binnen jouw organisatie kunnen nieuwe wegen ontdekt worden, die samen leiden naar het uiteindelijke doel: bedrijfsgroei. Want groeien willen we allemaal.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het laten groeien van jouw bedrijf? Lead Today is specialist in bedrijfsgroei en maakt dagelijks gebruik van growth hacking. We helpen je graag met het realiseren van jouw groeiambities en het vinden van jouw inner growth hacker. Neem contact op met onze experts voor meer informatie. Let the growth hacking begin!

Wil je meer informatie over hoe jouw organisatie bedrijfsgroei kan realiseren? Neem vrijblijvend contact met me op, ik help je graag verder!

– Xanne Geers

Xanne

Ook interessant voor jou...

Even sparren?

Drink online een kopje koffie met onze specialisten.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.