Het Haags Dierencentrum, het oudste en één na grootste dierenasielen van Nederland, staat al meer dan een eeuw klaar om verlaten en verwaarloosde dieren op te vangen, te verzorgen en een nieuw thuis te bieden. Dit bijzondere dierencentrum, met zijn lange geschiedenis en passie voor dieren, kwam recent bij ons met een duidelijke missie: het asiel weer terugbrengen naar een stabiele online basis en het donateursbestand flink uitbreiden.
De uitdaging: een stabiele basis leggen
De weg naar de toekomst waarin méér dieren geholpen kunnen worden, begint bij het bouwen aan een sterke marketing- en fondsenwervende organisatie, met een heldere strategie om de nieuwe potentiële donateurs te bereiken en aan zich te binden. Hoewel de wens voor meer donaties aanwezig was, ontbrak het binnen de organisatie aan een actieve wervingsstrategie. Maar waar begin je? Welke stappen zijn nodig om meer donateurs te werven en de gestelde doelen te behalen? Met deze vragen klopte het Haags Dierencentrum bij ons aan. Dat ze bij ons uitkwamen was niet helemaal toevallig, DOA – het Amsterdamse asiel waar wij al jaren succesvol mee samenwerken – had ons namelijk aangeraden, hoe tof is dat!
Onze aanpak: Van ambitie naar actie
Om de fondsenwerving succesvol te maken, zijn we gestart we met een diepgaande analyse van de huidige kanalen en strategieën van het Haags Dierencentrum. We doken in het bestaande donateursbestand, onderzochten hun online zichtbaarheid en evalueerden de effectiviteit van de huidige communicatie. Hierbij stonden twee vragen centraal: "Waar liggen kansen?" en "Welke kansen gaan we benutten?". Bij Lead Today maken we gebruik van ons Fondsenwerving Maturity Model om te bepalen in welke fase een organisatie zich bevindt en waar hun groeikansen liggen.
Om tot een concreet actieplan te komen, is het belangrijk dat we samen helder voor ogen hebben waar we naartoe willen groeien. Om die reden hebben we samen met het team van het Haags Dierencentrum diverse ambitiesessies georganiseerd. Hierin stelde we de doelen van de organisatie scherp en vertaalde we ze naar heldere, uitvoerbare stappen. Zo ontstond er een actieplan dat zowel ambitieus als realistisch en haalbaar is.
Samen bouwen aan een stabiele toekomst
Met de inzichten uit onze analyses en de resultaten van de ambitiesessies, hebben we een strategie ontwikkeld die perfect aansluit bij de visie van het Haags Dierencentrum. Onze strategieën zijn geen statische documenten, maar praktische hulpmiddelen die hen stap voor stap begeleiden naar duurzame groei.
Het realiseren van je doelen gebeurt namelijk gefaseerd. Als de basis van de organisatie niet stevig genoeg is, kun je geen groeistappen zetten. Daarom werken we in verschillende fases. In fase 0 van de samenwerking zorgen we ervoor dat er een stevig fundament wordt gebouwd (denk hierbij aan een herinrichting van Google Analytics, optimalisatie van de website t.b.v. leadgeneratie en het herijken van persona’s en de bijbehorende donor journey), zodat we online kunnen groeien.
In fase 1 verzamelen we voorzichtig data om te ontdekken wat wel en niet werkt middels het optuigen van een eerste online campagne. Deze inzichten benutten we vervolgens in fase 2 om uit te breiden met meerdere, gelaagde campagnes. Ondertussen leren we van elke fase: wat werkt wel en wat niet voor het Haags Dierencentrum? In fase 3 streven we uiteindelijk naar een professionele en constante marketing- en fondsenwervingsstructuur, waarbij we continu werken aan de zichtbaarheid van het asiel en het aantrekken van nieuwe donateurs.
Wil jij ook ontdekken hoe je jouw organisatie naar een hoger niveau kunt tillen, of ben je benieuwd waar jouw organisatie zich bevindt in ons Fondsenwerving Maturity model? Laten we samen aan de slag gaan en jouw doelen omzetten in actie!