Account Based Marketing

Account Based Marketing (ABM) is een marketingstrategie waarbij je jouw ideale prospect gericht en persoonlijk benadert. Account based marketing speelt een cruciale rol door zich te richten op specifieke accounts en hun behoeften.

Wat is account based marketing? 

Account based marketing (ABM) is een strategie voor leadgeneratie waarbij je eerst een breed scala aan organisaties identificeert en vervolgens focust op veelbelovende leads en besluitvormers binnen deze organisaties. Het doel van ABM is om gerichte marketingcampagnes te ontwikkelen die inspelen op de specifieke behoeften van deze geselecteerde accounts waarbij elk account als een individuele markt wordt behandeld.
Om campagnes te ontwikkelen die inspelen op deze specifieke klantbehoeften, maak je gebruik van de verzamelde data maar kun je ook werken met AI. ABM zorgt ervoor dat de marketinginspanningen effectiever en relevanter zijn, wat leidt tot betere resultaten en een hogere betrokkenheid van de klant. 
Eigenlijk optimaliseer je dus de customer journey door hem zo goed mogelijk af te stemmen op de geselecteerde prospect. Deze optimalisatie verhoogt de klanttevredenheid en Customer Lifetime Value (CLV).

Account based marketing voorbeelden 

Een ABM aanpak kan je op veel verschillende manieren uitvoeren, zoals:

  • Mailen: Stuur persoonlijke kaartjes, cadeautjes of uitnodigingen.
 
  • Gerichte advertenties: Zeer gerichte targeting van advertenties.
 
 
  • Gepersonaliseerde e-mailcampagnes: Stuur e-mails naar besluitvormers binnen de geselecteerde accounts met case studies en successen van vergelijkbare bedrijven, samen met voorstellen op maat voor hun specifieke marketinguitdagingen.
 
  • Gerichte LinkedIn-advertentiesGebruik LinkedIn’s targeting mogelijkheden om advertenties te tonen aan medewerkers van de geselecteerde accounts, met inhoud zoals aanbiedingen voor gratis audits of strategiegesprekken.
 
  • Op maat gemaakte content: Creëer whitepapers en e-books die specifiek gericht zijn op de branche en uitdagingen van de geselecteerde accounts. Bijvoorbeeld, een whitepaper over SEO-strategieën voor e-commerce bedrijven als de doelgroep een grote online retailer is.
 
  • Exclusieve webinars: Organiseer webinars die exclusief zijn voor besluitvormers binnen de geselecteerde accounts, waarin je diep ingaat op trends en strategieën die relevant zijn voor hun sector.
 
  • Direct mailcampagnes: Stuur gepersonaliseerde pakketten met marketingtools, zoals een ROI-calculator of een marketingboek, naar marketingmanagers binnen de geselecteerde accounts.
 
  • Klantgerichte blogartikelen: Schrijf blogartikelen die specifiek ingaan op de uitdagingen en kansen binnen de sector van de geselecteerde accounts en deel deze artikelen via gerichte e-mailcampagnes en social media posts.
 
  • Social media engagement: Volg en engageer met de geselecteerde accounts op social media platforms zoals LinkedIn door hun berichten te liken, delen en commentaar te geven met waardevolle inzichten.

Social selling met LinkedIn 

Een goede en laagdrempelige ABM tactiek om zelf mee aan de slag te gaan, is social selling. Hiermee bereik je jouw prospects via social media. LinkedIn Sales Navigator is hier dé tool voor: je kan hier makkelijk prospects mee uitzoeken, monitoren en benaderen.

Aan de slag met ABM

Account based marketing is één van de marketingstrategieën die wij gebruiken bij onze leadgeneratieplannen. Meer weten over wat wij aanbieden? Neem dan een kijkje op onze leadgeneratie aanbodpagina.

pattern-right

Even sparren?

Drink online een kopje koffie met onze specialisten.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.