Verhoogde naamsbekendheid van SunRider

Sunrider case

SunRider is een jonge organisatie met een prachtig en duurzaam product, namelijk elektrische bakfietsen op zonne-energie. Met deze innovatie worden organisaties binnen de transport, logistiek en/of groothandel in staat gesteld om hun producten en diensten bij hun klanten te bezorgen middels een duurzaam vervoersmiddel! Zo levert SunRider met haar cargo e-bike een bijdrage aan een duurzame en schone wereld!

SunRider heeft sinds de start al een flinke groeiambitie en is klaar om de wereld te veroveren. Daarom is er vanuit de organisatie grote behoefte om het project kenbaar te maken in de markt. De uitdaging? Omdat de organisatie nog relatief jong is, is de naamsbekendheid nog niet al te groot. Tijd om daaraan te werken dus! In deze blog leggen wij je haarfijn uit hoe wij dit hebben aangepakt. 

Zorgen dat de doelgroep SunRider kent en hérkent

De eerste stap voor het realiseren van bedrijfsgroei is om te beginnen bij het begin van de klantreis: de relevante doelgroep in contact brengen met SunRider en de naamsbekendheid onder deze groep te vergroten. Daarom was het primaire campagnedoel gericht op het verhogen van de naamsbekendheid onder de relevante doelgroep. Zorgen dat zij SunRider kennen én herkennen. Dit is een mooie eerste stap waarna met vervolgcampagnes de opgewarmde doelgroep verder kan worden geïnformeerd over de mogelijkheden die SunRider biedt en leadgeneratie kan worden opgestart.

Maar eerst terug naar de naamsbekendheidscampagne! SunRider focust zich op een zeer specifieke markt. De primaire focus in de campagne lag hierbij dan ook op het bereiken van duurzaamheidsmanagers en -directeuren, customer experience managers en logistieke managers en -directeuren binnen de logistieke sector.

Omdat het hier gaat om het aanspreken van een nieuwe zakelijke doelgroep is LinkedIn een ideaal platform. Door de intelligentie targeting mogelijkheden van LinkedIn is het mogelijk om jouw boodschap enkel en alleen te tonen aan de voor jou relevante bedrijven en/of personen. Eén ander handig bijkomend voordeel: via de onlinekanalen kan je perfect meten wat het daadwerkelijk oplevert. 

Het opstarten van de campagne

Op basis van de besproken ambities en doelstellingen van SunRider heeft Lead Today een campagneplan op maat gecreëerd. In dit campagneplan kiezen we het kanaal, bijbehorende tactieken en rekenen we de grootte van de doelgroep uit. Na akkoord op het plan start de kick-off. In de kick-off doorlopen we alle stappen die nodig zijn om de campagne live te krijgen en sparren we met elkaar over de contenthaakjes: Wat willen we in de campagne overbrengen aan de klant? Waar is de doelgroep in geïnteresseerd? En hoe vallen we op?

Aan de hand van deze meeting kon SunRider aan de slag met het verzamelen van relevante afbeeldingen voor het advertentiemateriaal, terwijl de online marketeer van Lead Today aan de slag ging met het instellen van het advertentieaccount op LinkedIn.

Leren en optimaliseren

Er is geen eenduidig antwoord te geven op de vragen; waar is de doelgroep in geïnteresseerd en wat wil SunRider laten zien aan de doelgroep> SunRider heeft namelijk (minstens) twee belangrijke USP’s: het merk is duurzaam (1) én zorgt ervoor dat je soepel en snel door de stad beweegt (2). Om te achterhalen welke van deze twee USP’s de doelgroep het meest aanspreekt, zijn we de campagne gestart met een A/B test. In de A/B test hebben we twee verschillende storylines gelijktijdig uitgezet en aan de doelgroep getoond, zo konden we analyseren op welke storyline beter werd gereageerd door de doelgroep. Daarnaast hebben we (i.v.m. de internationale ambitie van SunRider) gekeken of de doelgroep beter reageerde op de Nederlandse of Engelse advertentietekst.

Door A/B testen uit te voeren weet je wat wel en niet werkt en kun je waar nodig optimaliseren. Een ideale manier om dus meer te leren over de doelgroep en de communicatie richting hen.

Duurzame resultaten

Stap voor stap werken we voor SunRider toe naar het innemen van een sterke positie binnen de relevante markt. Een leuke uitdaging, aangezien dit een case is met een heel duidelijk doel. Daarnaast is het voor ons natuurlijk ook heel leuk om zo’n innovatief en duurzaam product onder de aandacht te mogen brengen. En wat bleek uit de campagne? Wij zijn niet de enige die zo positief denken over het duurzame aspect van dit product. Uit de A/B test blijkt namelijk dat de storyline die zich richt op duurzaamheid het beste werkt.

De minder goed presenterende advertenties hebben wij gedurende de campagne gepauzeerd. Zo zorg je ervoor dat er genoeg budget overblijft voor advertenties die wel goed werken en voorkom je dat je geld besteed aan verhaallijnen of advertenties die niet werken.

De resultaten nog even onder elkaar:

  • De campagne liep in totaal 3 maanden;
  • In deze 3 maanden hebben we 1/3 van de relevante doelgroep weten te bereiken (circa 27K mensen) en zijn er 187.000 vertoningen gerealiseerd;
  • De doelgroep heeft de advertentie van SunRider in die periode circa 5x voorbij zien komen. In een naamsbekendheid streven we altijd naar een hogere frequentie, omdat je wilt zorgen dat de doelgroep de advertentie (en hiermee SunRider) leert kennen én herkennen;
  • We hebben bijna 800 klikken naar de website weten te realiseren (terwijl dat een secundair campagnedoel was);
  • Hiermee was de gemiddelde CTR 0.43% (en de benchmark ligt op 0,35%).

De gouden tip

Zorg dat je exact weet wie je doelgroep is. Schiet niet met hagel, maar richt je campagne heel specifiek in voor jouw ideale doelgroep. Wees hierin niet bang om keuzes te maken. Zorg er vervolgens voor dat je zichtbaar bent en regelmatig iets van je laat horen, zodat je doelgroep zich welkom voelt om contact op te nemen.

En denk na over het vervolg; wat doe je als de doelgroep jou wat beter kent? Hoe zorg je dat je ze ook daadwerkelijk binnenhaalt als prospect of kwalitatieve lead?

Ook interessant voor jou...

Even sparren?

Drink online een kopje koffie met onze specialisten.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.