Checklist: Maak je leadgeneratie corona-proof

Afbeelding van een checklist die wordt ingevuld

De Corona-crisis heeft een grote impact op B2B bedrijven. Door alle onzekerheid zijn ook veel marketing en salesactiviteiten stil komen te staan of niet meer zo effectief. Moet je focussen op klantbehoud of juist volop inzetten op leadgeneratie? Stilstaan is in ieder geval geen optie! Daarom is nu het moment om je aan te passen en voor te bereiden op de toekomst. Hoe? Deze 10 stappen helpen je om jouw leadgeneratie corona-proof te maken. Als je nog niet met leadgeneratie bekend bent, lees dan hier meer over kwalitatieve leadgeneratie.

De leadgeneratie checklist:

1. Kies 1 product-marktcombinatie
Kies in eerste instantie één product, gericht op één markt om de focus op te leggen. Die focus komt van pas in stap 2 t/m 9. Kies daarna gerust ook andere product-marktcombinaties om verder op te schalen.

2. Bepaal de waardepropositie van je dienst of product
Voegt jouw product of dienst nog steeds dezelfde waarde toe voor de klant? Niet? Bepaal hoe je jouw product of dienst moet aanpassen zodat er weer een fit is.

3. Evalueer de doelgroep
Welke uitdagingen, doelen of frustraties zijn veranderd of erbij gekomen bij je doelgroep? Werkt je contactpersoon bijvoorbeeld thuis met 3 kinderen om zich heen?

4. Werp een kritische blik op de buyer journey
Vragen en behoeftes van prospects (en klanten) zijn misschien veranderd. Dit is het moment om de buyer journey bij te schaven aan de huidige situatie!

5. Communiceer over de juiste thema’s
Als de buyer journey is veranderd, zorg dan dat je hier met de juiste content en storylines op inspeelt. Net zoals wij doen met deze checklist.

6. Bepaal de juiste leadgeneratie vormen
Whitepaper, e-book, webinar, virtueel event, er is van alles mogelijk! Kijk goed welke leadgeneratievorm nu aansluit bij de buyer journey en de storyline.

7. Verlaag de drempel
Zorg ervoor dat het niet te veel gedoe is voor de prospect om met je in contact te komen. Meteen een offerte aanvragen of afspraak maken is nu wellicht lastig, maar content delen is bijvoorbeeld zeker mogelijk en slim nu.

8. Promoot de content
Deze stap is cruciaal! Zorg dat je diverse kanalen inzet om jouw content te delen. Zowel op je eigen kanalen als op ingekochte kanalen, een blog op je website is niet voldoende.

9. Maak de rekensom
Weet je de waarde van een nieuwe klant en de slagingskans van een offerte? Dan kun je terugrekenen hoeveel een lead waard is en hoeveel geld je in een campagne kunt steken. Wellicht biedt dit ruimte voor creatievere campagnes?

10. Zorg voor gestructureerde opvolging
Ook al haal je nog zoveel leads binnen, als deze niet goed opgevolgd worden door bijv. een nurturing campagne en uiteindelijk een salesgesprek, dan heeft leadgeneratie ook geen zin. Zorg dat geen lead buiten de boot valt, door voldoende contactmomenten in te plannen.

Ook interessant voor jou...

Even sparren?

Drink online een kopje koffie met onze specialisten.

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.